Bandenmaker Hankook versterkt haar band met de sportwagenfabrikant uit Stuttgart door nu ook haar speciaal ontwikkelde Ventus S1 evo 3 ev-banden te leveren aan de nieuwe Porsche Taycande eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche AG.
Premium bandenmaker Hankook levert een bijdrage aan de Porsche Taycan met haar Ventus S1 evo 3 ev, die speciaal ontwikkeld is om optimaal te voldoen aan de behoeften van elektrische voertuigen. In de maat 225/55R19 XL 103Y aan de vooras, 275/45R19 XL 108Y aan de achteras en “NF0” aan de zijwand, verbergt de Ventus S1 evo 3 ev veel technische verfijningen die de prestaties van de elektronisch aangedreven sportwagens optimaal op de weg brengen.
‘We zijn trots dat we de eerste volledig elektrische sportwagens van Porsche uitrusten met onze banden. Het leveren van eerste montage banden voor sportieve premiumvoertuigen is al een traditie bij Hankook. Onze ingenieurs hebben laten zien dat we met onze producten goed zijn voorbereidvoor de nieuwe eisen op het gebied van elektrische sportwagens en dat we daarmee goed gepositioneerd zijn voor de toekomst,’ zegt Sanghoon Lee, directeur van Hankook Tire Europe.
Het profiel van de Ventus S1 evo 3 was aangepast in de ev-versie voor Porsche op een manier dat het vooral de bandengeluiden die als vervelend worden ervaren in het voertuig als gevolg van het gebrek van geluid van de motor, met ongeveer drie decibel worden verminderd. Om aan de hoge prestatie-eisen te voldoen van elektrische sportwagens, heeft de Ventus S1 evo 3 een versterkte hielzone met de zogenoemde bead-packing technology, als ook hoge laterale stijfheid voor nauwkeurige handling zelfs bij hoge snelheden.
‘Met de ontwikkelingen van de banden voor de Porsche Taycan heeft ons R&D team zich naar volledig nieuwe dimensies bewogen en we zijn trots op het resultaat. Voor de ingenieurs die zich bezig houden met eerste montage, vormt een ontwikkelingsproject zoals dit een speciale uitdaging. Dit komt, omdat er verschillende tegenstrijdige doelen komen kijken bij het optimaliseren van diverse prestatiecriteria in een e-voertuig zoals deze. Voor deze hoog presterende sportwagen is het hoogste expertiseniveau en zijn de laatste technologieën nodig.’ legt ir. Klaus Krause uit, hoofd van het Europees Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum van Hankook.
Om aan de specifieke eisen van een elektrisch voertuig als de Porsche Taycan te voldoen, hebben de ontwikkelaars van Hankook ook een optimaal uitgebalanceerd vulkanisatieproces voor de gebruikte compound ontdekt dat zorgt voor de juiste balans van temperatuur, tijdsduur en druk. Als gevolg bereikt de Ventus S1 evo 3 30% meer duurzaamheid vergeleken met een conventioneel compound. De slijtweerstand is met 5% verbeterd vergeleken met het conventionele model en de rolweerstand is verbeterd met totaal 13%.